Does being confident matter equally for women and men?
Résumé
Being confident matters, but does it matter equally for women and men? Extending research on the gender gap in confidence, we consider whether the economic return of being self-confident is gendered. Analyzing data from Statistics Canada’s 2016 General Social Survey (N= 19,294), we find that not only are women less self-assured than men but the earning power of being confident is also less strong among women than men. In other words, gender moderates the impact of confidence on personal income. The economic return for being self-confident is lower among women than men, while compensation for men is higher than what should be observed in a non-discriminatory world. The fact that being confident is rewarded unequally between genders suggests that social bias against women is one major source for women’s lack of confidence. If left unaddressed, the unequal economic return of self-confidence will continue to obstruct the movement toward equal pay for equal work and lead women to accept that their underestimation is a normalized aspect of personal and community life.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
LicenceLes auteurs qui contribuent à la Revue YOUR Review acceptent de publier leurs articles selon une des trois catégories de la licence 4.0 : Creative Commons Attribution 4.0 International; Creative Commons Attribution-Pas d'Utilisation Commerciale 4.0 International; ou Creative Commons Attribution-Pas de Modification 4.0 International. Tout contenu éditorial de ce site ainsi que les affiches et les résumés sont sous la licence Creative Commons Attribution-Pas de Modification 4.0 International. Pour plus d’informations, veuillez voir :
https://creativecommons.org/licenses/
Dans tous les cas, les auteurs conservent leurs droits d’auteurs et concèdent à la Revue YOUR Review le droit de première publication. Les auteurs peuvent, par la suite, conclure d’autres accords de distribution non exclusifs de la version publiée dans ce périodique (par exemple, l’afficher à un dépôt institutionnel ou le publier dans un livre ou dans un autre périodique) à condition que la reconnaissance fasse mention de la publication originale dans la Revue YOUR Review.